23. 6. 2020
Elektrifikovaný Focus nabízí o 17 procent nižší spotřebu
Ve srovnání se zážehovým motorem 2,0 l 107 kW (145 k), nabízeném ve Focusu před deseti lety, má nová motorizace 1.0 mild-hybrid 114 kW v aktuálním Focusu více než dvojnásobný měrný výkon, ale o 45 procent nižší spotřebu paliva (dle NEDC). Motorizaci mild-hybrid lze do Focusu objednávat také ve variantě o nejvyšším výkonu 92 kW (125 k). V obou případech kombinuje mild-hybrid zážehový motor 1.0 EcoBoost s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem. Ten při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a uchovávat ji ve formě elektřiny. Lithium-iontová baterie pracuje s napětím 48 V a je chlazená vzduchem. Konstruktérům Fordu se podařilo umístit 48V baterii pod přední sedadlo spolujezdce takovým způsobem, aby nedošlo k úbytku prostoru pro zavazadla ani místa pro cestující.
Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. Podle potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu.
Inteligentní mild-hybridní hnací soustava nepřetržitě vyhodnocuje aktuální provozní situaci a rozhoduje se, kdy a jak intenzivně dobíjet baterii. Volí přitom ze dvou strategií:
- Nahrazení točivého momentu motoru, při němž se využije schopnost startér-generátoru pracovat jako elektromotor a poskytovat točivý moment až 24 Nm. Tím klesají nároky na spalovací motor. Výsledkem jsou emise CO2 93 g/km a spotřeba paliva od 4,1 l/100 km dle cyklu NEDC (115 g/km, respektive 5,1 l dle WLTP).
- Umocnění točivého momentu, kdy může startér-generátor navýšit celkový točivý moment hnací soustavy o 20 Nm nad úroveň samotného spalovacího motoru. V nižších otáčkách má oproti konvenčnímu motoru točivý moment vyšší až o 50 procent. Startér-generátor vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo snížit kompresní poměr a osadit motor větším turbodmychadlem.
Volbou modu Sport z nabídky přepínatelných jízdních režimů může řidič v okamžiku upravit charakteristiku systému, tak aby se ještě silněji zdůraznil dynamický charakter hnací soustavy. Elektrická asistence navýší točivý moment o 50 Nm. Ve sportovním režimu se zároveň změní odezva plynového pedálu, kalibrace elektrického posilovače řízení a práh intervence elektronického stabilizačního systému.
Integrovaný startér-generátor také umožňuje využívat funkci stop-start v širším rozsahu provozních scénářů – například při dojíždění do zastavení, navíc i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku. Mezní rychlost, při níž se stop-start aktivuje, lze nastavit na 15, 20 km/h nebo 25 km/h.
Nově může být Focus vybaven digitálním přístrojovým štítem a později v letošním roce nabídne také funkci informování o nebezpečných situacích v okolí. Nový digitální přístrojový štít je tvořen plně konfigurovatelným 12,3“ displejem. Díky 24bitové „true color“ technologii vykresluje informace a grafické prvky ve vysokém rozlišení a plném barevném spektru. Proto méně namáhá oči a lépe se čte. Řidič si může nastavit prioritu zobrazovaných údajů podle svých preferencí.
Díky sériově dodávanému modemu FordPass Connect získají řidiči Focusu poprvé přístup k funkci informování o nebezpečných situacích v okolí. Tato technologie dokáže upozornit na potenciálně nebezpečnou situaci ještě předtím, než ji může spatřit samotný řidič nebo senzory vozu. Údaje služba získává od místních úřadů, záchranných složek i dalších vozidel připojených do cloudu. Informace se mohou týkat práce na silnici, stojících vozidel, chodců či zvířat pohybujících se ve vozovce.